funiQ logo

This article is not available in 中国语文. This is the 匈牙利 version of the article.

Kerékpártúra a Balaton nyugati csücskében (28 km + hajózás)

Download track as GPX file to load it on your GPS device.
Teljes táv: 33 km
Össz. emelkedő:  60 m
Össz. lejtő: -60 m
Magasság max.: 115 m
Magasság min.: 100 m

Útvonal: Keszthely, móló – Fenékpuszta – Balatonberény – Balatonmáriafürdő, hajóállomás – hajó (kb. 5,5 km) – Balatongyörök – Szent Mihály-domb – Gyenesdiás – Keszthely, móló

Ez a biciklis körtúra kifejezetten rövid, könnyű, hajózással egybekötött családi program Keszthelyi indulással és érkezéssel. Tőlünk függ, mivel színesítjük, de lehetőségünk van útközben benézni egy madárgyűrűző állomásra, a Balaton legjobb fagyijait megkóstolni mindkét parton, felmászni a Szent Mihály-dombra, vagy valamelyik útba eső strandon csobbanni egyet. A déli partról hajóval jutunk vissza az északira, így lesz igazán teljes az élmény!

Útvonal

A keszthelyi móló és a vasútállomás közötti sétányról indítjuk a túrát. A vasút és a Balaton-part között futó kijelölt kerékpárúton, a sportpálya mellett folytatjuk utunkat. Megérkezünk a Halászcsárda mellé, majd egy szintén kerékpározásra is kijelölt úton végigkövetjük a Helikon strandot és a kempinget, majd ezt elhagyva végre ismét épített bringaúton tekerünk. Kisebb kanyargás után egy szabadstrandhoz érünk, majd megszűnik a nyüzsi, és a Balaton nyugati oldalán haladunk. Előbb egy erdős majd egy bekerített rész mellett haladunk, utóbbinál elég szűkös az út. Később lesz egy patak, jó széles fahíddal, majd jön a szokásos vasúti átkelés, ezúttal mindenféle sorompó nélkül, tehát oda kell figyelni. Kiérünk a 71-es út mellé, szép fasor között haladunk tovább.

Fenékpuszta buszmegálló mellett balra leágazik az út: Valcum római romjai és tovább haladva a kiépített kerékpárúton a Fenékpusztai Madárgyűrűző és Madármentő Állomás érhető el. Ha korán érkezünk láthatjuk, hogyan gyűrűzik a madarakat és mi célból, valamint megtudhatjuk, hogy mi történik a sérült madarakkal, akiket itt ápolnak.

Utána a leágazás után pár méterrel betérhetünk egy frissítőre a földúton megközelíthető 400 éves Vámház kocsmába, aminek pontos korát nem lehet tudni, de a XVIII. század közepén már biztosan állt.

400 éves vámház kocsma

A pihenő után gurulunk tovább a kijelölt úton. A sík szakasz után megérkezünk a 76-os számú főút mellé, és átkelünk a vasúton. Itt ha valaki szeretne lemenni a Zala folyó partjára, akkor balra forduljon (a túloldalról is elérhető, de az nagyobb kitérő). Mi a kerékpárúton haladva átszeljük a folyót, és elhagyjuk Zala megyét.

a Zala folyó torkolata a Balatonba
A Zala folyó torkolata a Balatonba Photo: funiQ

Árnyékot adó fák alatt érjük el a balatonberényi leágazót. Itt nekünk balra kell tartani Balatonberény irányába. Aki mégis egyenesen menne tovább, az Balatonszentgyörgyre jut, ahol a kerékpárút véget ér. De ha már ott járunk, akkor esetleg megnézhetjük az erődítményre hasonlító Csillagvárat. Az eredetileg vadászházként funkcionáló csillag alaprajzú épületben ma középkori életpanoptikumot, huszármúzeumot és a korhoz kapcsolódó programokat találunk.

Ha azonban kihagyjuk ezt a kitérőt, akkor az elágazótól egy balkanyarral a Balatoni kerékpárút bizonyos szempontból legjobb szakasza következik. Széles, jó minőségű és viszonylag jól belátható, lehet haladni rendesen egészen Balatonberény határáig, a vízműtelepig. Beérve a településre osztott pályás kerékpárúton illetve gyalogúton haladunk.

bringázás a déli parton
Bringázás a déli parton Photo: funiQ

Balatonberénytől a főúttal párhuzamosan futó kerékpárúton jutunk el Balatonmáriafürdőig. Beérve a településre elfogy az utunk, és ahogy a tábla is jelzi, Fonyód irányába jobbra fordulva a párhuzamos Vilma utcán haladunk tovább. Átmegyünk a körforgalmon, és Rákóczi utcában megyünk tovább. Mielőtt áttekerünk a Nyugati övcsatorna feletti hídon, ne csodálkozzunk, ha jobbra kígyózó sorokat látunk, hiszen itt működik a Balaton egyik legnépszerűbb fagyizója, a Florida. (A 2018-as év fagyija versenyen kategóriájában aranyérmes lett az itteni kesudió datolyalekvárral fagylalt.) Rögtön utána balra fordulunk a kikötő felé.

Itt felszállunk a hajóra, ami átvisz minket a szemközti oldalra, Balatongyörökre. Indulás előtt tájékozódjunk a menetrendi hajókról a BAHART oldalán, nehogy lemaradjunk az utolsó járatról... A hajóút nagyjából 25 percig tart.

bringával a balatongyöröki hajóállomáson
Bringával a balatongyöröki hajóállomáson Photo: funiQ

Balatongyörökön a mólóról lehajtva balra, Keszthely irányába indulunk el a Balatoni Bringakörúton.

Vonyarcvashegy felé haladva balról a rendezvénytér majd a csónakkikötő következik. Onnan csendes kis utcán folytatódik az utunk, majd jobb- és balkanyar után következik az újabb szakasz (erdős, ligetes, jól járható), mely a vonyarcvashegyi Szent Mihály-dombig tart. Ide egy erős emelkedővel lehet fölkapaszkodni vagy feltolni a bringát. A dombtetőn áll az országban egyedüli halászkápolna, amelyet a legenda szerint a téli Balatonon bajba jutott halászok emelték megmenekülésük hálájaként.

Szent Mihály-domb és kápolna, Vonyarcvashegy A Keszthelyi-öböl szélén magasodik a halászkápolnáról híres Szent Mihály-domb.

biciklivel a Szent Mihály-dombon
Biciklivel a Szent Mihály-dombon Photo: funiQ

A domb aljában pihenőpadokat találunk. Továbbhaladva az egyik legszebb rész következik, a vonyarci strandnál szezonban erős forgalommal találkozhatunk. A strandtól az új nyomvonal levisz a partra, és a kikötőnél érünk vissza a sínek mellé, amin óvatosan átkelünk. A települést elhagyva újabb nyugis és szép szakasz jön.

Északról ott a Keszthelyi-hegység, a déli oldalon pedig a vasút és a nádas. Beérkezünk Gyenesdiásra. Itt délnek fordulunk, újra átkelünk a síneken, majd pár méter után jobbra találjuk a Bringatanya fagyizót, ahol a Balaton egyik legjobb, többszörös díjnyertes kézműves fagyijait kóstolhatjuk (2018-ban az év fagyija lett a bazsalikomos málna fagyijuk).

Tipp: Hosszabb pihenőnek vagy megállónak is ajánljuk a környéket: pár méterrel a Bringatanya mellett találjuk a 2011-es nyitása óta töretlenül népszerű Balatoni Hal- és Termelői Piacot, de nem kell messzire mennünk (az utca végéig), ha a Balaton Családbarát Strandját szeretnénk kipróbálni.

Folytatjuk utunkat, újabb nagyon szép rész jön, egészen Keszthely határáig. Elhaladunk az alsógyenesi strand és a keszthelyi Libás strand mellett. A hajókikötő után rátérhetünk a keszthelyi mólóig tartó sétányra, vagy folytatjuk utunkat a kerékpárúton, mely 200 méter után megszűnik, és az útvonal innen kisebb utcákon vezet. Mindkét útvonalon elérhető a keszthelyi móló, ahonnan indítottuk a túránkat.

keszthelyi móló
Keszthelyi móló Photo: funiQ

Tipp:

Keszthely A "Balaton fővárosának" is nevezett városban járva nagyjából 50 méterenként találkozunk valamilyen érdekes látnivalóval, egy egyedi múzeummal, egy hatalmas kastéllyal, egy több száz éves épülettel. A város ennek ellenére mégsem túlzsúfolt, vagy hivalkodó, báját éppen az itt áradó nyugalom adja.